Stačí připravit smlouvu na míru. Máme jich tu již několik na zimní stadion, na fotbalový stadion s nákupním centrem (tzv. Park Malšovice) a nejpopulárnější z nich - smlouvu na parkovací systém. Všechny se vyznačují důkladnou pečlivostí, s níž byly připravovány, a protože podnikání ve městě velkoryse podporujeme, město se v každé z nich zavazuje k odstupnému v řádech desítek až stovek milionů. Chce být pro podnikatele stabilním a vstřícným partnerem. Proto je také nechce stresovat případným odstupným z jejich strany.
Podobně jako Karlovy Vary mají svou losovačku, má Hradec Králové svůj parkovací systém. Zatímco je však losovačka již pár let za námi, parkovací systém tu s námi zůstává i nadále. Jak by také ne. Vedení města dalo před lety monopol firmě Atol (dnes ISP), vlastněnou stavební firmou BAK, na provozování parkovného na území města na 30 let – tedy do roku 2036! Bez možnosti výpovědi, resp. v případě ukončení ze strany města s povinností uhradit firmě sankci ve výši, jež aktuálně činí cca 300 milionů Kč. Je to logické, neboť veškeré zisky z parkovného inkasuje tato soukromá společnost, a pokud by o toto své náročné podnikání měla přijít, je třeba jí ušlé zisky kompenzovat. Nechtěli bychom jí přece ublížit.
Monopolní provozovatel parkovacího systému nebývale rozšířil zóny zpoplatněného parkování. Zvýšil jeho ceny tak, že levněji zaparkujete pár metrů od Václavského náměstí v Praze než na historickém Velkém náměstí v Hradci Králové. Jednu zásluhu mu však nelze upřít, kamkoliv po Evropě nyní vyrazím, s cenou parkování si již nelámu hlavu. Je mizivá šance, že by podmínky mohly být horší než u nás doma.
Provozovat parkovací místa je náročné, stojí určité úsilí. Neradi bychom, aby to bylo nad síly onoho monopolního provozovatele, a tak město přispěchalo na pomoc. Na parkovištích odklízí na své náklady sníh. Pracovníky ISP doprovází příslušníci Městské policie, aby jim pomohli vymáhat pokuty. Inu vstřícné je to naše město.
Nejen vstřícné, ale také spravedlivé. Když už musí za parkování platit obyvatelé, tak i ono bude poctivě platit – za místa pro imobilní občany, která předalo monopolnímu provozovateli do „správy“, mu řádně platí několikasettisícové částky. Zkrátka padni komu padni, i město samotné musí platit jako mourovaté.
Nic však není tak černobílé, že? I jednu velkou povinnost město na provozovatele uvalilo – vybudovat několik parkovacích domů. Náhoda tomu chtěla, že dodavatelem byla vybrána stavební firma BAK, jež je shodou okolností majitelem firmy provozující parkovací systém. Je prostě nejlepší...
Že Vám z toho jde hlava kolem? Nám v Hradci Králové také. Smějí se nám široko daleko, neboť karlovarská losovačka je proti nám pouhým dětským hašteřením. Předali jsme své ulice za hubičku soukromé firmě na neskutečných 30 let. Z parkovného nic nemáme a odstoupit by znamenalo několikasetmilionové pokuty. Nám v Hradci až tak do smíchu není. Stále platíme do cizí kapsy. Asi bychom se měli rozpomenout, kteří lidé a které partaje nám tento lukrativní balíček nadělili.
Před 4 lety nám strany slibovaly zásadní změny. Nestalo se nic, vůbec nic. Není divu, jestliže prim ve vedení města hráli právě ti, kteří předtím hradecký revoluční parkovací systém schvalovali. Kdo nezná svou minulost, je odsouzen si ji zopakovat i v budoucnosti. To se nám žel v Hradci v otázce parkování v posledních 4 letech beze zbytku naplnilo. Dali jsme totiž možnost vést město těm, kteří se o parkovací systém a podobné „kulišárny“ zasloužili, v čele s nyní dosluhujícím primátorem.
Doufejme, že stejnou chybu nebudeme opakovat. Je to přece tak jasné – parkovné patří do městské poklady. Kdo tvrdí, že to není možné, má prostě jen důvody, proč to nechce dopustit. Když už musíme za parkovné v Hradci platit, ať víme, že nám to k něčemu je. Pojďme se o to poprat. Milí Hradečáci, nenechme si podobné lumpárny líbit. Hradec je přeci i naše město, naše věc.
Třeba se opět dočkáme toho, kdy nám zase začne parkovné v evropských metropolích připadat drahé oproti tomu, kolik stojí u nás doma.